Affectiviteit

Koestering, door Hans Nijmeijer. Klik op de foto voor de bron.

Aan de mens is het opgedragen te zien dat het leven goed is. Dat was volgens de Anna Terruwe de grootste taak en gave in ons leven. En ‘goed’ definieerde Aristoteles als ‘uit zichzelf waard om gezocht te worden’.

Het besef dat wij zelf ook een goed zijn, hebben we van anderen gekregen, door wat Terruwe bevestiging noemt. Als psychiater ontving ze duizenden mensen die ze bevestiging schonk. Dat kon ze doen omdat ze zelf bewogen was door mensen die, ‘in hun gekluisterde grootheid en zonder werkelijke garanties’ haar hulp zochten.

Affectiviteit is fundamenteel voor communicatie, verbinding en genezing, zei Terruwe. ‘Pas als ik geraakt ben, kan ik de ander raken.’ In veel gevallen betekende dat bij haar ook letterlijk aanraken. Patiënten die in hun vroege jeugd nauwelijks warmte en affectie hadden gehad, nam ze op schoot om ze te koesteren en te knuffelen, totdat hun achtergebleven gevoelsleven naar een volgend niveau was doorgegroeid.

Affectiviteit heeft te maken met voorzichtig en met respect ‘verwijlen van kwetsbare mensen bij elkaars verborgen goedheid’. Zo wordt voelbaar dat je goed bent: je bent het waard om gezocht te worden, gewoon omdat je er bent.

Het tegengestelde van affectiviteit is effectiviteit.

Volgende keer: Effectiviteit