7 maart 2013

Documentaire

generatie-nooit-genoegGeneratie Nooitgenoeg ging in première op 28 augustus 2011 tijdens de Nacht van het Witte Doek in Deurne. Deze documentaire van Emma Westermann is mede geïnspireerd door het gedachtegoed van Anna Terruwe, en mede mogelijk gemaakt door de stichting die haar naam draagt.

“Wij zijn Generatie Nooitgenoeg. De generatie die alles mag en alles kan. Daarom willen we alles zo snel mogelijk hebben en ervaren. Het perfecte leven is immers maakbaar, als we maar de juiste keuzes maken. Toch zit er ons iets dwars…hoe worden we gelukkig?”

De jongvolwassene van nu probeert wegwijs te worden in het keuzedoolhof dat is geschapen door de welvaarts-maatschappij. Wil je een mooie carrière, of toch liever die wereldreis? Hoe houd je je relatie spannend? Heb je je To Do-lijst wel afgewerkt vóór je 35e?!

De onrust en de stress die met de enorme hoeveelheid keuzes en de zoektocht naar geluk gepaard gaan vormen het startpunt van de documentaire Generatie Nooitgenoeg.

De sprekers in de film geven elk op een bijzondere manier invulling aan de zoektocht naar geluk. Loopbaancoach Nienke Wijnants onderzocht de keuzestress van jongvolwassenen en schreef hierover het boek Het dertigersdilemma. Het verhaal van acteur Jochum ten Haaf laat zien dat roem en status geen garantie zijn voor geluk. Schrijfster Nazmiye Oral geloofde lang in de maakbaarheid van het leven, tot zij overspannen raakte. Econoom en oud-politicus Bob Goudzwaard ziet de toenemende welvaart als een bedreiging en ontwikkelde daarom zijn ideeën over de Economie van het Genoeg.

De vormgeving van de film is geïnspireerd door de populariteit van de glossy. De glossy is het sprookjesboek van nu, waarin de illusie wordt gewekt dat het perfecte plaatje haalbaar is en moet worden nagestreefd. Deze opvatting is het uitgangspunt geweest voor de vorm van de documentaire. Door de verhalen van de sprekers te verweven met de glossy ontstaat er een spanningsveld tussen het perfecte plaatje en de werkelijkheid waarin de sprekers zich bevinden. Zie www.generatienooitgenoeg.nl

De Anna Terruwestichting ondersteunt de bijeenkomsten voor jonge mensen rond de documentaire “Generatie Nooitgenoeg”, die door Emma Westermann, de maakster van de documentaire, worden georganiseerd.