Bevestiging

contact-olifantenFundamenteler kan het niet, zegt psychiater Anna Terruwe: je moet in je leven een ander ontmoeten die jou ziet, en je laat voelen dat je goed bent. Dat is het grootste goed in ieders leven, zonder die ervaring van bevestiging kom je nooit tot groei of bloei, laat staan tot geluk.

Dat meest fundamentele goed kun je niet kopen, niet afdwingen, niet opeisen – ja zelfs niet afbidden, zei de vrome katholiek Terruwe erbij. ‘Als je ernaar streeft bevestigd te worden, dan blijf je in jezelf opgesloten’, vond ze, ‘want dan probeer je alleen maar iets te bereiken voor jezelf.’

Bevestiging, de grond en het startschot van ons leven, dat alles in gang zet: het is een puur geschenk, iets wat je van een ander krijgt en waar je blijdschap en dankbaarheid bij voelt. En de ander op zijn beurt, ziet jou stralen en wordt daar blij van. Zo ervaart de ander via jouw blijdschap iets van zijn of haar eigen goedheid.

Ons fundamenteelste bezit is een geschenk.

Volgende keer: Weerhoudende liefde.